احيا کارگاه‌هاي توليدي نيازمند حمايت مسئولان است

استاد برتر قفل سازي کشور در گفتگو با ميراث آريا(chtn)، با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر بسياري از کارگاه‌هاي صنايع دستي از امکانات 40 تا 50 سال پيش خود برخوردارند.

يدالله نيکزاد با اشاره به اينکه نبود امکانات مناسب به نفع توليد کنندگان نيست، اظهار داشت: کمبود فضا براي توليدات به روز، نبود نور کافي، شرايط بهداشتي نامناسب از ويژگي‌هاي کارگاه‌هاي قديمي است.

وي ادامه داد: احيا اين کارگاه‌ها با توجه به رويکرد حفظ اصالت‌ها و سبک قديمي بايد صورت پذيرد چراکه قدمت بسياري از اين کارگاه‌ها دست کمي از رشته‌هاي موجود در آن‌ها ندارد.

اين هنرمند بختياري با بيان اينکه توجه به فضايي که هنرمندان و صنعتگران در آن‌ها به فعاليت مشغولند در واقع توجه به خود هنرمندان است، افزود: من معتقدم که هنرمندان ما از بيماري بي توجهي رنج مي‌برند در حالي که حفظ و حراست از اين داشته‌ها وظيفه اصلي مسئولان فرهنگي کشور است.

استاد نيکزاد تصريح کرد: در حال حاضر رشته قفل سازي در بخش‌هاي مختلف به هنرجويان علاقه مند آموزش داده شده است اما در بسياري از مواقع حق مطلب آن‌گونه که بايد و شايد ادا نمي شود.

وي با تأکيد بر اينکه در بسياري از مواقع هنرجويان آن طور که بايد و شايد در يادگيري بسياري از رشته‌ها کوتاهي مي‌کنند، افزود: کسب شهرت و دست يافتن به موقعيت خاص اجتماعي آن‌ها را از نوآوري و خلق سبک‌هاي جديد دور کرده است.

اين صنعتگر صنايع دستي طرح خلاقيت در هنر قفل سازي را در گذشته بسيار پررنگتر از امروز دانست و گفت: در گذشته براي قفل و قفل ساز ارزش خاص قائل بودند و هنرمند نيز با توجه به نيازي که در جامعه براي کارهايش وجود داشت به خلق اثر دست مي زد اما امروز تنها تعداد کمي از هنرمندان به شيوه و سياق قبلي کار اهميت مي‌دهند.

يدالله نيکزاد اظهار داشت: هنر قفل سازي در خانواده نيکزاد امري موروثي بوده و پدر من خود به تنهايي پديد آورنده سبک چالش تور در کشور بود که من به عنوان ادامه دهنده راه او هنوز موفق به ثبت اين سبک نشده ام.

وي در مورد مزيت‌هاي ثبت طرح و سبک کار هنرمندان و ارزش اين کار گفت: شايد الان کمتر هنرمندي باشد که از مزيت اين کار مطلع نباشد اما اطلاع‌رساني درمورد چگونگي اين کار بسيار کم صورت مي‌گيرد./111

انتهای پیام/

کد خبر 1387060348